HIGIENICZNE ROZWIĄZANIA W FIRMIE SPRZĄTAJĄCEJ MASTER ADAMS
Od 1988 roku lat dostarczamy usługi czystościowe o wysokim higienicznym standardzie, który jest rezultatem etycznej postawy właściciela przedsiębiorstwa Tomasza Adamsa, interdyscyplinarnej wiedzy, w tym medycznej, menadżera i trenera sprzątania Małgorzaty Adams i jednocześnie wysokich kompetencji wykonawców usług czystościowych z zespołu Master Adams.
Dzielimy się posiadaną wiedzą i przedstawiamy higieniczne rozwiązania stosowane w firmie sprzątającej Master Adams.
- CZYSZCZĄC OSIĄGAMY JEDNOCZEŚNIE 2 GŁÓWNE CELE SPRZĄTANIA: ESTETYCZNY I HIGIENICZNY
Przy każdej usłudze sprzątania zapewniamy zarówno uporządkowanie rzeczy, wizualną czystość powierzchni jak i zdrowotne bezpieczeństwo użytkowników pomieszczeń, przywracając wysoki poziom higienicznego oczyszczenia powierzchni. Na każdym etapie sprzątania usuwamy lub redukujemy do bezpiecznego poziomu zarówno widoczne brudy, jak i patogeny, czyli czynniki, które zagrażają zdrowiu i życiu ludzi i zwierząt, głównie chorobotwórcze drobnoustroje: wirusy, grzyby, bakterie, pierwotniaki i inne mikroorganizmy (pasożyty, ich jaja) oraz alergeny, toksyny…
W Master Adams czysto, zawsze oznacza zdrowo. - OBIEKT/ BIURO DZIELIMY NA STREFY HIGIENICZNE
Aby zapewnić skuteczność oczyszczenia i zminimalizować ryzyko transmisji patogenów, każdy obiekt, ze względu na rodzaj i intensywność zanieczyszczeń, dzielimy na „strefy higieniczne”. Każdy z tych rejonów traktujemy odrębnie.
To oczywiste, że oddzielnie traktujemy posadzki i wszystko to, co jest nad podłogą (wyposażenie i powierzchnie). Natomiast w obszarach nad posadką, w każdym pomieszczeniu wyróżniamy co najmniej dwie strefy sanitarne: brudna i czystą (2 biurze, 4 w kuchni i 2 lub 3 w sanitariatach). Dodatkowo, w pomieszczeniach biurowych, wyróżniamy strefę funkcjonalną, aby ochronić powierzchnie wrażliwe na chemię uniwersalną (monitory plazmowe, LCD) i aby utrzymać jakość powierzchni wynikającą z ich funkcji (szyby skanerów, kopiarek, szkło optyczne).
W rezultacie, w każdym sprzątanym przez nas obiekcie/ biurze wyróżniamy 7 stref (nie licząc strefy posadzki). - WYPOSAŻENIE DO SPRZĄTANIA OZNACZAMY I PRZYPISUJEMY DO CZYSZCZENIA OKREŚLONEGO POMIESZCZENIA I POWIERZCHNI
W obiekcie/ biurze odrębnie traktujemy pomieszczenia biurowe, kuchnie i sanitariaty dedykując do ich czyszczenia osobne wyposażenie – materiały, sprzęt i rękawice ochronne. Mopy, ścierki gąbki, szczoteczki, rękawice, „wiążemy” kolorem lub piktogramem (np. WC) z określoną strefą higieniczną. Dzięki temu, brudy i patogeny usuwamy/ ograniczamy w miejscu ich powstania i unikamy ich transmisji z powierzchni na powierzchnię, np. z deski sedesowej na klamki lub z pomieszczenia do pomieszczenia, np. z kuchni do biura lub z WC do kuchni.
Kod kolorów w usługach czystościowych Master Adams różni się od kodu kolorów promowanego w branży czystości, zarówno większą ilością kolorów (wyróżniamy więcej stref higienicznych), jak i ich przeznaczeniem. Powód? Nasze higieniczne zasady sprzątania tworzyliśmy wiele lat temu, niezależnie od światowej branży czystości, w tym system kodu kolorów. A na jakość higienicznych rozwiązań wpłynęła medyczna wiedza na poziomie uniwersyteckim Małgorzaty Adams.
Więcej o kodzie kolorów w Master Adams tutaj https://www.masteradams.pl/kod-kolorow-w-master-adams/ - STOSUJEMY MATERIAŁY, KTÓRYCH EFEKTYWNOŚĆ W USUWANIU PATOGENÓW ZOSTAŁA POTWIERDZONA BADANIAMI MIKROBIOLOGICZNYMI
Stosowane przez Master Adams materiały czyszczące, to wysokiej jakości mikrowłókna z ekologicznym certyfikatem Nordic Swim, które świadectwem badań mikrobiologicznych gwarantują najwyższą skuteczność w usuwaniu drobnoustrojów. Ścierki i mopy marki Duotex, za jednym pociągnięciem usuwają do 99,9% bakterii gronkowca złocistego oraz większość grzybów i wirusów przy sprzątaniu na sucho i mokro, nawet bez użycia preparatów chemicznych. Dodatkowo, ścierki stosowane w strefie brudnej WC, są wzbogacone włóknami srebra, działającymi toksycznie na patogeny. - DBAMY O HIGIENICZNĄ CZYSTOŚĆ MATERIAŁÓW CZYSZCZĄCYCH
Każdego dnia używamy czyste, wyprane ścierki. Te, które były wykorzystane do czyszczenia obszarów potencjalnie skażonych, np. w pomieszczeniach sanitarnych, przechodzą pranie dezynfekcyjne. Każdy wykonawca usługi czystościowej ma nieograniczony dostęp do czystych materiałów. - W KRYTYCZNYCH OBSZARACH I SYTUACJACH STOSUJEMY CZYŚCIWA
Obszary zabrudzone potencjalnie skażoną materią, np. fekaliami, wymiotami, wstępnie czyścimy materiałami jednorazowymi (czyściwa), aby nie skażać materiałów wielorazowych. Powierzchnię dezynfekujemy i dopiero wtedy kontynuujemy czyszczenie, wg naszych higienicznych procedur. - PILNUJEMY PUNKTÓW KRYTYCZNYCH
Wykonując usługę czystościową, szczególnie odpowiedzialnie traktujemy te obszary, które są często dotykane przez wiele osób, jak klawiatury numeryczne, klamki, armatury łazienkowe, drzwi w miejscach ich popychania, przyciski dozowników, wieka koszy na śmieci oraz te miejsca, które są często używane przez jedną osobę, jak klawiatury, myszki, aparaty telefoniczne. Myjemy je we właściwy sposób przy każdej usłudze sprzątania (jeden obszar jedna strona ścierki). Dzięki temu zmniejszamy liczbę patogenów do bezpiecznego dla zdrowia poziomu i przerywamy potencjalny łańcuch epidemiczny. - PROFESJONALNA EKOLOGICZNA CHEMIA CZYSZCZĄCA MA WPŁYW NA ZDROWIE
Stosowane przez nas profesjonalne ekologiczne mieszaniny czyszczące Werner&Mertz są, wyróżnione najwyższym światowym certyfikatem zrównoważonego rozwoju Cradle to Cradle i europejskim Ecolabel. Skutecznie usuwają zabrudzenia i jednocześnie redukują od 99,0 do 99,9% mikroorganizmów na wyczyszczonych powierzchniach. Są bezpieczne dla użytkowników sprzątanych pomieszczeń i i dla wykonawców usługi, bo nie są pochodnymi ropy naftowej, jak większość stosowanych detergentów, ale są z wyprodukowane z oliwek, lnu, słonecznika. Ze względu na roślinne pochodzenie i wysoki efekt redukcji patogenów, używana przez nas chemia tworzy środowisko wewnętrzne korzystne dla zdrowia użytkowników. - UŻYWAMY CERTYFIKOWANE RĘKAWICE OCHRONNE
W zależności od stopnia ryzyka związanego z wykonywanie zabiegów czyszczących używamy rękawic o niskim lub średnim stopniu ryzyka. Ich jakość jest potwierdzona certyfikatem w zakresie ochrony przed czynnikami biologicznymi, chemikaliami i uszkodzeniem mechanicznym. Do zabiegów mycia nie stosujemy rękawic jednorazowych. - DBAMY, ABY UŻYWANIE RĘKAWIC BYŁO BEZPIECZNE
W Master Adams każdy wykonawca podpisuje swoje rękawice, aby zapobiec ich użyciu przez inne osoby z zespołu sprzątającego. Oznaczamy je permanentnym markerem na brzegu mankietów rękawic
Po każdej zakończonej pracy, czyścimy rękawice z zewnątrz i wewnątrz odwracając je na drugą stronę. Zostawiamy do wyschnięcia. Dzięki temu, zapewniamy higieniczność zabiegów czyszczenia, przedłużamy żywotność rękawic i przede wszystkim, chronimy dłonie przed chemią czyszczącą i patogenami. Jeśli w trakcie wykonywania zabiegów czyszczenia, do środka rękawic dostanie się roztwór myjący, myjemy je, odkładamy do wyschnięcia i bierzemy nowe. Myjemy i suszymy ręce przed założeniem rękawic. Otarcia, skaleczenia zabezpieczamy wodoodpornym plastrem z opatrunkiem. - JEŚLI TRZEBA, UŻYWAMY RĘKAWIC JEDNORAZOWYCH
Do minimum redukujemy używanie rękawice jednorazowych, ze względu na ochronę środowiska i ograniczone zastosowanie. Najczęstszym powodem ich użycia, jest usuwanie wydalin, wydzielin, krwi. Traktujemy je wówczas jak skażone. Zdejmujemy z rąk według zakładowej instrukcji. Używamy raz i wyrzucamy. - OGRANICZAMY RYZYKO PRZENIESIENIA ZANIECZYSZCZEŃ Z PRACY DO DOMU
Umundurowanie i przestrzeganie zasad higieny chroni osoby sprzątające przed skażeniem. Przed rozpoczęciem pracy wiążemy/spinamy/zakładamy opaski na włosy, aby nie trzeba było ich poprawiać w trakcie pracy. Biżuterię ograniczamy do minimum (zegarek, obrączka). Przebieramy się w ubranie robocze. Każda osoba sprzątająca ma dowolną ilość bluzek firmowych, aby mogła je zmieniać, kiedy zajdzie potrzeba. Myjemy ręce po pracy. Oczywiście, myjemy również przed pracą, przed przerwą na śniadanie, przed zmianą sprzątania niektórych stref higienicznych. - ODKURZAJĄC OCZYSZCZAMY POWIETRZE Z PATOGENÓW
Profesjonalne odkurzacze z filtrami EPA i HEPA o skuteczności filtracji zanieczyszczeń powyżej 99,5%, zwanymi filtrami bakteryjnymi, zapewniają zatrzymanie większości pyłów, bakterii, roztoczy, zarodników pleśni i grzybów i innych alergenów. - DEZYNFEKUJEMY EKOLOGICZNIE
Urządzeniem parowym efektywnie usuwamy brud i dezynfekujemy, bez użycia „bójczej” chemii. Ciśnieniem 6 bar i wysoką temperaturą 165 stopni likwidujemy prawie wszystkie żywe formy mikrobów z czyszczonych powierzchni na poziomie 99,999% i oczyszczamy powietrze w pomieszczeniach sanitarnych. - PROFESJONALNE ZASADY, TECHNIKI, METODY, PROCEDURY GWARANTUJĄ WYSOKI EFEKT SANITARNY
Niektóre zasady są bardzo proste, jak np. że czyścimy od góry do dołu, od czystego do brudnego, najpierw odkurzamy powierzchnię, potem ją myjemy, najpierw czyścimy, potem dezynfekujemy … Higieniczne strefowanie, znakowanie (w tym kod kolorów) i dedykowanie wyposażenia określonym obszarom, mycie dwoma wiadrami, metoda kuwetowa, ścierka i mop jednego kontaktu, techniki składania ścierki, zmienianie i wykorzystanie stron ścierki, techniki efektywnego zbierania zanieczyszczeń ścierką, mopem, procedura usuwania wydalin i wydzielin, procedura czyszczenia klawiatur, obszarów krytycznych, sanitariatów. - ZAKRES CZYNNOŚCI I CZĘSTOTLIWOŚĆ SPRZĄTANIA ZAPEWNIA HIGIENICZNY EFEKT SPRZĄTANIA
Zakres i harmonogram sprzątania jest zaprojektowany w oparciu o estetyczne i higieniczne wymagania. Czyścimy to co wymaga czyszczenia, wtedy, kiedy trzeba, we właściwy sposób. Nie stosujemy list kontrolnych dla z wykonanych czynności sprzątania. Każda z osób sprzątających w zespole Master Adams sama decyduje o tym, kiedy i jakie wykona czynności i odpowiada za te decyzje. Efektem wykonanej usługi ma być czyste i uporządkowane biuro. W naszym zespole, to rozwiązanie działa. Od kilkunastu lat z naszych usług nie zrezygnował żaden klient z naszego powodu. - STANDARYZACJA USŁUGI CZYSTOŚCIOWEJ
Nasza usługa sprzątania biura jest ujednolicona i powtarzalna, również w zakresie higienicznych rozwiązań. Niezależnie od obiektu/ biura i osoby sprzątającej, przebieg i jakość usługi, również w zakresie efektu higienicznego, jest bardzo zbliżona. W każdym obiekcie wykorzystujemy takie same materiały, sprzęt i środki czyszczące. Swoje zadania realizujemy według tych samych schematów (zasad, technik, metod, procedur). Np. w taki sam sposób układamy kubki, zakładamy worki na śmieci, czyścimy klawiatury, sprzątamy toalety… Osoba idąca na zastępstwo do innego obiektu/ biura wie co, czym i jak ma zrobić, a klient nie odczuwa różnicy w obsłudze. - KONTROLA I WERYFIKACJA DZIAŁAŃ
Systematycznie dokonujemy przeglądu, oceny i poprawy jakości naszej usługi w zakresie jakości czyszczenia, zdrowia i bezpieczeństwa ludzi, ochrony środowiska i innych ważnych kwestii. Procesy czyszczenia monitorujemy również pod kątem mikrobiologicznym, na każdym etapie usługi sprzątania. Wymazówkami kontrolujemy mikrobiologiczną czystość ścierek, mopów, wiader i czyszczonych powierzchni, aby zapewniać higieniczne efekty wykonywanych przez nas zabiegów mycia powierzchni. - OSOBY SPRZĄTAJĄCE POSIADAJĄ WYMAGANE KOMPETENCJE
Wypracowaliśmy własny model kompetencyjny osoby sprzątającej i konsekwentnie rozwijamy kluczowe twarde i miękkie kompetencje każdego z wykonawców. Uważamy, że osoba sprzątająca powinna być dla klientów partnerem w biznesie, a to, oprócz fachowej wiedzy i umiejętności, wymaga inteligencji, uczciwości i zaangażowania. Trzymamy się ustalonych kryteriów rekrutowania nowych pracowników i weryfikowania już zatrudnionych. Niezłomnie rezygnujemy z wykonawców, którzy nie spełniają wymagań, np. nie przestrzegają higienicznych zasad sprzątania. W konsekwencji, realizujemy odpowiedzialne sprzątanie oparte o fachową interdyscyplinarną wiedzę i osobowościowe kompetencje wykonawców. - DBANIE O OSOBISTY ROZWÓJ OSÓB SPRZĄTAJĄCYCH
Motywujemy i wspieramy pracowników Master Adams w osobistym rozwoju. Osoba, która kontynuuje edukację sama decyduje o wymiarze i czasie pracy, dniach wolnych od pracy. Otrzymuje wsparcie i nagrodę finansową po ukończeniu kursu/ szkoły. - MY NIE TYLKO SPRZĄTAMY – INNE CELE SPRZĄTANIA
Jesteśmy świadomi złożonych odpowiedzialności związanych z naszą obecnością w biurze klienta podczas realizacji umowy o sprzątanie. My nie tylko sprzątamy, ale jednocześnie tworzymy bezpieczne i korzystne dla zdrowia warunki pracy, dbamy o komfort użytkowników pomieszczeń, chronimy mienie klienta, tajemnice służbowe (handlowe, techniczne, marketingowe, know–how), dane osobowe, dbamy o wizerunek organizacji, środowisko naturalne…
TAK SPRZĄTAMY ZAWSZE,
a na czas zagrożenia epidemicznego i stan epidemii COVID-19
- Zwielokrotniliśmy zabiegi czyszczenia, szczególnie obszarów krytycznych (powierzchnie z którymi ma kontakt wiele osób lub często dotyka jedna osoba).
- Wprowadziliśmy środki dezynfekujące rekomendowane przez WHO (na bazie etanolu).
- Rozszerzyliśmy stosowanie metody kuwetowej i ścierki jednego kontaktu.
- Praniem dezynfekcyjnym objęliśmy również materiały używane w obszarach krytycznych.
- Wprowadziliśmy otwarte drzwi do pomieszczeń, z których korzysta wiele osób i które mogą być stale otwarte.
- Wietrzymy pomieszczenia, tak często, jak to możliwe.
- Jesteśmy jeszcze bardziej skoncentrowani na zadaniach i zdyscyplinowani w trzymaniu zasad i procedur.
- Stosujemy zalecenia wydawane przez służby sanitarne. Przede wszystkim, nosimy maski, trzymamy dystans, dezynfekujemy lub myjemy ręce, tak często, jak to możliwe.
- Zwolniliśmy z obowiązku świadczenia pracy, z zachowaniem wynagrodzenia postojowego, wszystkich pracowników i wykonawców usług czystościowych, którzy mają małe dziecko/dzieci, opiekują się starszą osobą lub mają przewlekłe schorzenia.
- Każdego wykonawcę usługi czystościowej w Master Adams zaopatrzyliśmy w pakiet epidemiczny: środek dezynfekcyjny w kieszonkowym rozmiarze i zapewniliśmy jego bieżące uzupełnianie, odżywczy krem do rąk, wielorazowe i jednorazowe maseczki do ochrony twarzy, wilgotne chusteczki higieniczne.
- Jesteśmy otwarci na inne higieniczne rozwiązania. Napisz do nas o swoich propozycjach higienicznego sprzątania w czasie epidemii: adams@masteradams.pl
Małgorzata Adams trener sprzątania; wicedyrektor Master Adams; mgr pielęgniarstwa; były pracownik dydaktyczno-naukowy Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach; Audytor wewnętrzny zintegrowanego systemu zarządzania jakością, środowiskowego, BHP; Egzaminator i przewodnicząca komisji egzaminacyjnych w Regionalnym Centrum Walidacji Egzaminowania i Certyfikacji w Katowicach. |
Osoby zainteresowane wdrożeniem higienicznych rozwiązań w swoich firmach sprzątających lub obiektach, zapraszamy na szkolenie. Jeśli pilnie potrzebujesz rady, wskazówki, napisz do mnie adams@masteradams.pl